• Milaan: Marina Rinaldi presenteert Sara Battaglia

  • Addy van den Krommenacker showt in Gambia

  • Paul Schulten 40 jaar in het vak

  • Avontuurlijke clipper zeilrace om-de-wereld met de Perseverance

  • Beroemde Schotse motorkappen dreigen te verdwijnen

  • Het meest geliefde plein in Sevilla: Plaza de España

  • De Mesdag Collectie uit Den Haag toont Sprekende Bomen

  • TOI & MOI van BIGLI voor valentijn

  • Agu presenteert Undyed Bikewear

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Best dressed lawyer!

Bos & Baruch Podcasts

 

 

PodCast 12 :
Is automobilisten pesten echt nodig - Twijfels over het klimaatevangelie - Zoeken naar praktische oplossingen - De onvermijdelijke Beterweters blijven trots met hun fouten doorgaan - Interessante theorie over de overeenkomst van elementen uit de quantumtheorie en paranormaal denken over levensvormen - Soms is onze grote wereld toch heel klein - Regeringsleiders op de wereldtop over de ontbossing van de Amazone om de longen van de wereld te beschermen - Grensoverschrijdend gedrag is een categorie apart.

PodCast 13 :
Bootramp voor de kust van Ameland - Gevolgen voor ons Erfgoed de Waddenzee - Brandgevaar elektrische auto's mogelijk onderschat - Kamervoorzitter Khadija Arib (on)terecht de maat genomen door anonieme beschuldigers. Wie zei wat? Uitvergroot door 'deftige roddeljournalistiek' - Macht en tegenmacht op de balans vooral in politiek en sport - Onvolledige discussie over het Nederlandse Kabinet - The Black Day in New Delhi en het leven van de Dalit of Onaanraakbaren in India. Een onverzoenlijke hardheid van het regime daar isoleert grote groepen anders gelovigen waaronder ook miljoenen christenen tot leven in afschuwelijke omstandigheden aan de onderkant van de maatschappij.

Dranquilo-campagne: doorbreek je drinkgewoontes

  De meeste mensen weten wel dat het gezonder is om bewust om te gaan met alcohol. Toch is het niet altijd eenvoudig om dat ook daadwerkelijk te doen, bijvoorbeeld door even niet te drinken tijdens een avondje met familie of vrienden. Met de nieuwe publiekscampagne Dranquilo wil staatssecretaris Paul Blokhuis (VWS) mensen aanmoedigen om drinkgewoontes te doorbreken.

Staatssecretaris Paul Blokhuis (VWS): “Alcohol drinken verhoogt het risico op allerlei ellende met je gezondheid. Daarover willen we niet met een vingertje wijzen maar mensen wel aansporen om er vooral bewust mee om te gaan. Deze nieuwe campagne laat met een knipoog zien dat rustig aan doen met alcohol – van een tijd helemaal niet drinken tot een rondje overslaan en alles wat daar tussen zit - heel normaal is.” Het is voor het eerst sinds de jaren ’90 dat de overheid een campagne start om bewuster om te gaan met alcohol. De Dranquilo-campagne laat zien dat geen of minder alcohol drinken heel normaal is en dat je niet buiten de groep valt als je niet meedrinkt. Dranquilo doen, is gezond! De term dranquilo komt van het Spaanse woord ‘tranquilo’, wat ‘kalm aan’ betekent. Als je – korter of langer - geen alcohol drinkt, kun je dat aangeven door te zeggen: “Ik ben dranquilo.” of “Vanavond doe ik lekker dranquilo”.

Alcoholgebruik zit echter diep verankerd in de Nederlandse cultuur. Acht op de tien Nederlanders boven de 18 jaar drinkt wel eens alcohol, vaak om de gezelligheid.Wel bleek vorig jaar uit het Alcoholexamen, dat VWS samen met het Trimbos-instituut hield, dat 16% van de Nederlanders overweegt om in de toekomst minder te gaan drinken. Ook deden dit jaar meer mensen dan ooit mee aan Dry January en wordt alcoholvrij bier steeds populairder. Sommige liefhebbers melden dat alcoholvrij bier soms heel goed smaakt maar een kenner liet ons toch nadrukkelijk weten: "Het ligthelemaal aan het merk want soms is het niet te drinken."

De persoonlijke en maatschappelijke schade van alcoholgebruik wordt echter in Nederland nog altijd onderschat, blijkt uit onderzoek ‘Kennismonitor Alcohol’ van het Trimbos-instituut in opdracht van VWS. Zo weten de meeste mensen niet dat alcohol het risico op kanker, dementie of een miskraam vergroot.

Dat neemt niet weg dat verschillende onderzoeken elkaar op dit gebied binnen de wetenschap tegenspreken. Het gaat hier natuurlijk om heel regelmatig en zwaar drankgebruik. Af en toe een feestje vieren met een goed glas moet kunnen ofwel volg de bekende reclamespreuk: Geniet maar drink met mate.

De campagne lijkt te zijn gericht op alcoholmisbruik. Niet op het af en toe verantwoord drinken van een goed glas wijn of andere alcoholische traktatie. Er zijn mensen die zich van alles ontzeggen vanwege echte of vermeende risico's. Dat geldt ook voor het drinken van wijn.

Maar er zijn gelukkig ook mensen die mateloos kunnen genieten van goede wijnen. En deskundigen zeggen: "Zolang je met een opgewekte stemming je af en toe de kuxe van een mooie wijn of andere alcoholische drank kunt permitteren mag dat best. Maar ... en daar draait alles ook bij deze campagne om: drink met mate."