Roberto Baake: Electrisch rijden komt er aan
In deze story over electrisch rijden is het alleen maar verhelderend om teveel technische details te vermijden. Hoofdzaken zijn onmiskenbaar wel dat het electrisch vervoer in ontwikkeling is en dat tevens accu’s de plaats in zullen gaan nemen van motoren. Dat is een belangrijke omslag die over de hele wereld in allerlei situaties grote veranderingen met zich mee zal brengen.
Zoals bekend gaan met de tijd de fosssiele brandstoffen verdwijnen. Veel automerken zijn al een aantal jaren bezig met ontwikkelingen en verbeteringen van elektrische en/hybride aandrijvingen voor auto’s vrachtwagens en autobussen. Daarvan zijn al veel modellen op de markt en DIt aantal zal met de tijd toenemen.
Het eindproduct is in grote lijnen hetzelfde: een voertuig, geschikt om mensen en/of vracht te vervoeren. Maar de nieuwe technieken , materialen en toepassingen vragen om gloednieuwe vakkennis bij de mensen in de fabrieken. Dat is nog een heel proces.
Hetzelfde geldt voor het periodieke onderhoud . En je moet als rijder wel even wennen aan het nieuwe dashboard. Daarbij kan worden vastgesteld dat het geluidsniveau in de auto aangenaam is. Voor sommige rijders maakt dat het rijden minder vermoeiend. Dan zijn we er nog niet als we over de komende veranderingen spreken.
Belangrijk is vanzelfsprekend ook het energie bijladen. Denk daar niet gering over. Het tanken vraagt de bestuurder wel om de nodige aanpassingen. Veel tankstations aan de autosnelwegen zullen moeten kunnen zorgen voor meer “laadpalen” en een andere indeling.
Ook het laden bij parkeergarages , parkeerterreinen in winkelcentra en flatgebouwen vraagt ook de nodige aandacht voor adequate oplossingen. Dat is dus nog heel wat werk en zoeken naar nieuwe mogelijkheden voor de electrische sector net zo soepel verloopt als wij dat graag zouden zien.
Op bijgaande foto een BMW i 8 , met een combinatie van een verbrandingsmotor en elektromotor en een zg high voltage accu. Ritjes “in de buurt “ zijn geen probleem (ca 60 km). Het model is erg comfortabel en de prestaties doen niet onder voor het model met alleen de verbrandingsmotor.
Verder is er op de circuits veel minder geluidsproductie. En daarin verschillen mensen van smaak want sommige mensen vinden dat fijn. Ik hoorde iemand deze kwaliteit zelfs eens promoten als "een zegen voor zijn gevoelige muzikale oren."
Ik vind dat persoonlijk juist wel jammer. Ik hou trouwens ook veel van muziek. Hoe dan ook: ieder zijn ding natuurlijk.
AUTEUR EN FOTO: ROBERTO BAAKE