• De INFINITY collectie van BIGLI

  • Milaan: Marina Rinaldi presenteert Sara Battaglia

  • Addy van den Krommenacker showt in Gambia

  • Paul Schulten 40 jaar in het vak

  • Avontuurlijke clipper zeilrace om-de-wereld met de Perseverance

  • Beroemde Schotse motorkappen dreigen te verdwijnen

  • Het meest geliefde plein in Sevilla: Plaza de España

  • De Mesdag Collectie uit Den Haag toont Sprekende Bomen

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Best dressed lawyer!

Bos & Baruch Podcasts

 

 

PodCast 12 :
Is automobilisten pesten echt nodig - Twijfels over het klimaatevangelie - Zoeken naar praktische oplossingen - De onvermijdelijke Beterweters blijven trots met hun fouten doorgaan - Interessante theorie over de overeenkomst van elementen uit de quantumtheorie en paranormaal denken over levensvormen - Soms is onze grote wereld toch heel klein - Regeringsleiders op de wereldtop over de ontbossing van de Amazone om de longen van de wereld te beschermen - Grensoverschrijdend gedrag is een categorie apart.

PodCast 13 :
Bootramp voor de kust van Ameland - Gevolgen voor ons Erfgoed de Waddenzee - Brandgevaar elektrische auto's mogelijk onderschat - Kamervoorzitter Khadija Arib (on)terecht de maat genomen door anonieme beschuldigers. Wie zei wat? Uitvergroot door 'deftige roddeljournalistiek' - Macht en tegenmacht op de balans vooral in politiek en sport - Onvolledige discussie over het Nederlandse Kabinet - The Black Day in New Delhi en het leven van de Dalit of Onaanraakbaren in India. Een onverzoenlijke hardheid van het regime daar isoleert grote groepen anders gelovigen waaronder ook miljoenen christenen tot leven in afschuwelijke omstandigheden aan de onderkant van de maatschappij.

Expo: Betye Saar - Serious Moonlight

  MIAMI - De tentoonstelling vindt plaats in het IAC Miami van 28 oktober 2021 - 17 april 2022. Het 49 Nord 6 Est-Frac Lorraine presenteert voor het eerst in Frankrijk het werk van de Amerikaanse kunstenares Betye Saar. Ons diepe respect gaat uit naar deze kunstenares ver weg van ons ergens levend op de aardbol en zo vastbesloten haar missie uit te dragen.

Vaak stuit een zekere overdrijving ons tegen de borst omdat een mening of een idee wat men wil rechtzetten dan juist helemaal uit balans raakt. Wij vinden en vonden -met heel veel andere mensen samen- dat alle culturen en genders recht op hun eigen plek hebben. Maar niet iedereen deelt deze visie vandaar alle naargeestige onderschatting en overdreven onbalans. Het is bijna onvermijdelijk dat mensen soms daarin terecht komen om toch hun mening te kunnen laten horen.

Neem deze kunstenares Betye Saar. Geboren in Los Angeles in 1926, heeft Saar gedurende haar hele carrière als kunstenares en activiste de rassen- en genderproblematiek aan de orde gesteld. Sinds de jaren zestig is zij een pionier van de assemblagekunst aan de Amerikaanse westkust en van de zwarte feministische kunst in de Verenigde Staten. Wat is assemblagekunst? We hebben het ook maar eens opgezocht in Wikipedia.

... Assemblage is een kunstzinnig proces waarbij driedimensionale gevonden voorwerpen bedacht samengevoegd worden tot een nieuwe compositie. De kunstwerken die op deze wijze ontstaan, noemt men assemblages. Het gaat hier in het algemeen om beeldhouwkunst, vaak met raakvlakken aan schilderkunst en met collage...

Stel je het toch voor hoe vroeg zij al met haar strijd begonnen is om te mogen bewijzen dat ook zij recht heeft om te bestaan ... want zij moet vroeger door bergenhoge weerstand zijn heengegaan. Ja... Nu vinden heel erg veel mensen dat daar vroeger totaal fout over werd gedacht. En nieuwe generaties profiteren van de harde strijd die door zulke mensen waaronder ook kunstenaressen ( en niet minder ook kunstenaars uiteraard) hebben moeten vechten voor een Plekje Voor Zichzelf. Dat is overigens prima en die nieuwe generaties strijden weer om andere moeilijke vraagstukken voor de mensheid op te lossen.

Er zijn gelukkig nu aan deze pionier van de assemblagekunst al verschillende solotentoonstellingen gewijd, onder meer in het Museum Ludwig in Keulen (2021), het MOMA - Museum of Modern Art in New York (2020) en het LACMA - Los Angeles County Museum of Art (2020).

Serious Moonlight, georganiseerd door het Institute of Contemporary Art, Miami, in samenwerking met 49 Nord 6 Est - Frac Lorraine, Metz en het Kunstmuseum Luzern, bestaat uit een selectie van zelden getoonde meeslepende installaties die de evocatieve kracht van gevonden voorwerpen onthullen.

De plek waar Betye Saar exposeert 49 Nord 6 Est-FRAC Lorraine presenteert een rijk programma van tentoonstellingen, debatten, lezingen, filmvertoningen, concerten en performances dat de pluraliteit van de omgeving wil weerspiegelen.

Het FRAC Lorraine opereert in een regio waar de grenzen in de loop van de tijd regelmatig zijn verschoven, en probeert door middel van een programma gewijd aan hedendaagse kunst de hiërarchieën en canons van de voornamelijk westerse blanke mannelijke overheersende kunstexpressie aan de orde te stellen.

Dat klinkt behoorlijk krijgslustig maar iedereen snapt wel dat er gezocht wordt naar een balans in het grotere geheel van DE CHAOS waar wij ons in bevinden en die ons ook inspireert.

Het FRAC fungeert als een ruimte voor uitwisseling en debat die creatie, reflectie en experiment stimuleert als instrumenten om cultureel isolement tegen te gaan.

DE KUNSTENARES BETYE SAAR WERD GEBOREN IN 1926 ...

FOTO: ZACHARY BALLER