• Milaan: Marina Rinaldi presenteert Sara Battaglia

  • Addy van den Krommenacker showt in Gambia

  • Paul Schulten 40 jaar in het vak

  • Avontuurlijke clipper zeilrace om-de-wereld met de Perseverance

  • Beroemde Schotse motorkappen dreigen te verdwijnen

  • Het meest geliefde plein in Sevilla: Plaza de España

  • De Mesdag Collectie uit Den Haag toont Sprekende Bomen

  • TOI & MOI van BIGLI voor valentijn

  • Agu presenteert Undyed Bikewear

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Best dressed lawyer!

Bos & Baruch Podcasts

 

 

PodCast 12 :
Is automobilisten pesten echt nodig - Twijfels over het klimaatevangelie - Zoeken naar praktische oplossingen - De onvermijdelijke Beterweters blijven trots met hun fouten doorgaan - Interessante theorie over de overeenkomst van elementen uit de quantumtheorie en paranormaal denken over levensvormen - Soms is onze grote wereld toch heel klein - Regeringsleiders op de wereldtop over de ontbossing van de Amazone om de longen van de wereld te beschermen - Grensoverschrijdend gedrag is een categorie apart.

PodCast 13 :
Bootramp voor de kust van Ameland - Gevolgen voor ons Erfgoed de Waddenzee - Brandgevaar elektrische auto's mogelijk onderschat - Kamervoorzitter Khadija Arib (on)terecht de maat genomen door anonieme beschuldigers. Wie zei wat? Uitvergroot door 'deftige roddeljournalistiek' - Macht en tegenmacht op de balans vooral in politiek en sport - Onvolledige discussie over het Nederlandse Kabinet - The Black Day in New Delhi en het leven van de Dalit of Onaanraakbaren in India. Een onverzoenlijke hardheid van het regime daar isoleert grote groepen anders gelovigen waaronder ook miljoenen christenen tot leven in afschuwelijke omstandigheden aan de onderkant van de maatschappij.

Bouwbedrijf BAM versnelt bouw door gebruik waterstofmotor

  DEN HAAG - 19 september 2022 - Het is het Bouwbedrijf BAM gelukt het tempo van de bouw te versnellen door nieuwe technologie al moet daar nog heel veel aan worden gedaan. Aanleiding? De eerste asfaltspreidmachine werkend op waterstof kruist daar nu de degens met het eerste elektrische exemplaar. 

Waarom is dit toch wel heel interessant ook voor mensen die al ergens wonen? Het gaat er om dat wij allemaal op langere termijn er over kunnen denken en er aan kunnen werken dat mensen die gek worden van het samenwonen met anderen ook eens eigen woonkansen krijgen. Iedereen wordt ook gek van het constant gejammer van slachtoffers in praatprogramma's terwijl niemand met oplossingen lijkt te kunnen komen. Maar naast al die mensen die geen kansen krijgen of lijken te willen gebruiken zijn er ook van die perfecte tijgers die dwars door alles heen stap voor stap een nieuw soort oplossing proberen te bedenken. Het is nieuw en anders maar je moet verder durven kijken...

Het is bouwbedrijf BAM dus gelukt om een diesel aangedreven asfaltspreidmachine om te bouwen naar een machine met een waterstofverbrandingsmotor. Dit is voor het eerst dat een dergelijke transitie in de praktijk is toegepast. In 2030 moet de bouwplaats zero-emissie zijn. (Nul-uitstoot). Op dit moment voldoet ruim 10 procent van de bouwprojecten aan die norm. Met nog zeven jaar te gaan moet deze transitie dus nog op stoom komen. Je kunt er wel of niet in geloven dat het echt nodig is maar het gaat om afspraken van de overheid die ons klimaat zullen verbeteren

De uitstoot van CO2 moet in 2050 met 95 procent zijn gereduceerd ten opzichte van 1990. De overheid heeft met bedrijven en maatschappelijke organisaties hiervoor in 2019 het Klimaatakkoord gesloten. Hierin staan concrete afspraken voor alle sectoren in de samenleving.

Het Klimaatakkoord heeft ook gevolgen voor het werken op en inrichten van de bouwplaats. De bouw moet een reductie van 75 procent vervuilde lucht ‘’vieze behaald hebben in 2030. Verduurzaming van vervoersbewegingen in de bouwsector is daarom noodzakelijk om uitstoot van CO2, fijnstof en stikstof te reduceren.

Bij bepaalde projecten is zero emissie nu al een vereiste (als overheid opdrachtgever is). Naar schatting is nu ruim 10 procent van de huidige projecten ‘zero emissie’. Het tempo van verduurzaming, elektrificatie van bouwmachines of toepassing van waterstoftechnologie is nog laag. Anders dan bij auto’s staat deze technologie nog in de kinderschoenen.

Maar verduurzaming vraagt ook om investeringen. De investeringen om te verduurzamen kunnen fors zijn. De prijs van een zero-emissiemachine, waterstof dan wel elektrisch aangedreven, ligt nu nog fors hoger ten opzichte van een fossiel aangedreven machine. Soms tot wel drie keer zoveel. Dat klinkt misschien niet aantrekkelijk, toch is het belangrijk om nu te investeren in verduurzaming van materieel.

Enerzijds om een, straks mogelijk verplichte, bijdrage te leveren aan het behalen van de duurzaamheidsdoelen. Anderzijds om überhaupt op sommige projecten te kunnen inschrijven. Dit zullen er trouwens steeds meer worden, want opdrachtgevers verduurzamen ook. En bij de huidige hoge energieprijzen is de terugverdientijd ook nog eens lager.

Voor duurzaamheidsinvesteringen kunnen overigens subsidies worden aangevraagd en banken zijn uit hoofde van hun duurzaamheidsambities en doelstellingen gemotiveerd om hierbij te helpen.

AUTEUR: JAN VAN DER DOELEN - Sector Banker Building & Construction, ING