Tony Cohen op Amsterdam Fashion Week
AMSTERDAM - De 24e editie van Amsterdam Fashion Week zit erop. Een extra vroege start van Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam weerhield Tony Cohen er niet van een zeer gevarieerde dames- en herencollectie neer te zetten voor Fall/Winter 2016-2017. Hij ambieert een klassiek silhouet. Hij zegt: ''Je ziet dat het middensegment in de mode verdwijnt. Daarom richten wij ons op het luxe segment. Wat we op de catwalk tonen, laat zich direct vertalen naar de winkels en de klant.''
Zijn collectie springt er echt uit. Met het vierkant als terugkerende grafische print was ‘going back to square one’ de impliciete boodschap van zijn veel thema's rijke collectie. Het nieuwe seizoen legt juist de nadruk op de vloeiende lijnen van de menselijke vorm. Geaccentueerde tailles en klassieke a-lijnen die met wat extra lengte een moderne twist geven aan de kenmerkende stijl van Tony Cohen. Zwart, met hier en daar een hint van rood, domineert het kleurenpalet en benadrukt zo de serieuze sfeer van de collectie en de show.
''De ontwerpen hebben geen schreeuwerige accenten. Schoonheid zit hem in de details, subtiele elegantie is de kerngedachte achter deze collectie'', aldus Tony Cohen. Voor zijn Fall/Winter 2016-2017 herencollectie greep hij terug op zijn jeugd in de jaren 80 met oversized bovenstukken gecombineerd met slank gesneden broeken. Ze zijn uitgevoerd in rijke materialen en texturen in zwart- en aardetinten. Ambachtelijk handgewoven stoffen afgewisseld met wol en leer.
Tony: ''Tijdens het ontwerpen ging ik uit van de natuurlijke beweging in stoffen en koos ik voor een luxe basis.''
Tony Cohen richt zich bewust op internationale expansie met showrooms in Parijs, Milaan en New York. Tony Cohen presenteert sinds 2005 zijn couture collecties onder designerlabel TONYCOHEN. In 2010 oogst hij met zijn show in Bryant Park tijdens New York Fashion Week zijn eerste internationale succes. Hierna volgen commerciële lijnen voor vrouwen en mannen. Na een herintroductie op de Amsterdam Fashion Week in 2012 ligt de focus van het merk nu sterker dan ooit op een herovering van de internationale markt.
...TOPMODEL OVO DRENTH SHOWT EEN PAK VAN TONY COHEN...
FOTO: SYDNEY KORSSE