• Milaan: Marina Rinaldi presenteert Sara Battaglia

  • Addy van den Krommenacker showt in Gambia

  • Paul Schulten 40 jaar in het vak

  • Avontuurlijke clipper zeilrace om-de-wereld met de Perseverance

  • Beroemde Schotse motorkappen dreigen te verdwijnen

  • Het meest geliefde plein in Sevilla: Plaza de España

  • De Mesdag Collectie uit Den Haag toont Sprekende Bomen

  • TOI & MOI van BIGLI voor valentijn

  • Agu presenteert Undyed Bikewear

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Best dressed lawyer!

Bos & Baruch Podcasts

 

 

PodCast 12 :
Is automobilisten pesten echt nodig - Twijfels over het klimaatevangelie - Zoeken naar praktische oplossingen - De onvermijdelijke Beterweters blijven trots met hun fouten doorgaan - Interessante theorie over de overeenkomst van elementen uit de quantumtheorie en paranormaal denken over levensvormen - Soms is onze grote wereld toch heel klein - Regeringsleiders op de wereldtop over de ontbossing van de Amazone om de longen van de wereld te beschermen - Grensoverschrijdend gedrag is een categorie apart.

PodCast 13 :
Bootramp voor de kust van Ameland - Gevolgen voor ons Erfgoed de Waddenzee - Brandgevaar elektrische auto's mogelijk onderschat - Kamervoorzitter Khadija Arib (on)terecht de maat genomen door anonieme beschuldigers. Wie zei wat? Uitvergroot door 'deftige roddeljournalistiek' - Macht en tegenmacht op de balans vooral in politiek en sport - Onvolledige discussie over het Nederlandse Kabinet - The Black Day in New Delhi en het leven van de Dalit of Onaanraakbaren in India. Een onverzoenlijke hardheid van het regime daar isoleert grote groepen anders gelovigen waaronder ook miljoenen christenen tot leven in afschuwelijke omstandigheden aan de onderkant van de maatschappij.

‘The Elvis Concert’ blijjft weg van ‘camp’ en focust op de muziek

  DEN HAAG - In verschillende theaters in Nederland is dit voorjaar ‘The Elvis Concert’ te zien. Een voorstelling waarin de muziek van Elvis centraal staat. Deze avondvullende voorstelling blijft weg van de pillen en het overgewicht en focust op de muzikale revolutie uit de beginjaren. Mét originele Elvis-muzikanten. Het verhaal van Elvis Presley is vaak verteld. Deze keer dus géén voorstelling met 'de latere Elvis' : een glitterpak, een jaren zeventig-kapsel en meer effectbejag dan bezieling. Dát was niet wat Elvis was, weet Arjan Deelen als geen ander. De 55-jarige producer van deze voorstelling groeide op in het Lekkerkerk van de jaren tachtig, toen het allesbehalve ‘cool’ was om Elvis-fan te zijn. Presley was die man waar schandaalboeken over waren verschenen en die in zijn shows de oude hits afraffelde.

Arjan Deelen, geboren in Nederland, tegenwoordig woonachtig in Denemarken, werd op zijn tiende gegrepen door Elvis’ muziek en stem. “Hij bezong op een directe en persoonlijke manier wat ik maar ‘the human experience’ noem. Elvis lééfde zijn nummers. Veel imitators vangen volgens Elvis-kenner Arjan niet het gevoel voor understatement dat Elvis kenmerkte, zijn terughoudendheid in zingen, ondanks zijn enorme bereik.”

Deelen is al jaren werkzaam in de muziekwereld, kent veel muzikanten en kreeg begin deze eeuw het idee om iets met zijn liefde voor Elvis te doen. “Ik wilde de nadruk op die Las Vegas-periode vermijden. Mensen staken daar de draak mee. Door weg te blijven van de ‘camp’ gaat het weer om zijn muziek.” Dat betekent bekendere Elvis-songs als ‘One Night’ en ‘Heartbreak Hotel’ en zijn debuut – dit jaar precies zeventig jaar oud – ‘That’s Alright, Mama’. “Nummers die de cultuur hebben veranderd.” Maar ook de nummers voor de fijnproever: Elvis’ versie van Bob Dylan’s ‘Tomorrow Is A Long Time’ en zijn volstrekt eigen, sarcastische interpretatie van bluesklassieker ‘Reconsider Baby’.

De op de muziek gerichte benadering van Deelen viel goed bij een aantal originele muzikanten van Elvis, met name drummer Bob Lanning en Jim Murray, die jarenlang de tenor in Elvis’ achtergrondkoor The Imperials was. “Om hen heen heb ik een internationale groep gebouwd met jonge, gretige muzikanten. Elvis was ondanks zijn enorme talent een onzekere podiumpersoonlijkheid en hield zijn band strak. Van mij hoeven de muzikanten níet in een Elvis-rol kruipen, ik wil hén horen.”

Dat geldt ook voor de hoofdpersoon van de voorstelling, zanger Dwight Icenhower (echte naam). Deelen: “Muziek is een levend iets, maar veel tribute-acts blijven steken bij wat Elvis midden jaren zeventig op het podium deed. Voor tóen heel vernieuwend, maar we zijn vijftig jaar verder. Ik probeer zijn kunst naar 2024 te halen. Níet door de Elvis van toen na te doen, maar door échte muzikanten er iets eigens van te laten maken.”

Daarbij kiest Arjan Deelen, die ook het repertoire uitzoekt, niet voor de makkelijke weg. “Zijn nummers uit begin jaren zestig zijn vaak lastig te zingen. Veel mensen kunnen die bariton van Elvis uit de jaren zeventig wel nadoen, maar de nuances van zijn repertoire uit de vroege jaren 60, dat ligt anders. Dwight was de eerste die me daarin overtuigde.”

The Elvis Concert bestaat sinds 2009 en viert het 15-jarige bestaan. Zodoende worden twee jubilea gevierd: vijftien jaar The Elvis Concert en zeventig jaar Elvis als artiest. Deelen: “Elvis is zó groot, je omvat hem nooit helemáál, maar we blijven de show verbeteren.”

The Elvis Concert is dit voorjaar in Nederland te zien op de volgende locaties:
3 april - Effenaar, Eindhoven I 7 april - 013, Tilburg I 9 april - Oosterpoort, Groningen I 14 april - Tivoli, Utrecht I 16 april - Boerderij, Zoetermeer I 17 april - Victorie, Alkmaar I 18 april - Metropool, Enschede I 19 april - Neushoorn, Leeuwarden I 20 april - Cpunt, Hoofddorp I 21 april - Muziekgieterij, Maastricht