Maison de Bonneterie sluit haar deuren

AMSTERDAM - Op 18 maart 1889 opende Maison de Bonneterie haar deuren aan de Kalverstraat in Amsterdam. Het bescheiden warenhuis verkocht vooralsnog vooral breiwerk (bonneterie) maar de grote populariteit van de modieuze en kwalitatieve producten zorgden er al snel voor dat zowel het warenhuis als de collectie flink werd uitgebreid.
In 1905 werd werd gestart met de bouw van het nieuwe, huidige pand op de Kalverstraat – Rokin. Voor de architectuur en inrichting haalden Joseph Cohen en Rosalie Wittgenstein – de oprichters van Maison de Bonneterie – hun inspiratie uit de stijl van Louis XVI. In 1913 werd ook het tweede filiaal geopend, aan de Buitenhof in Den Haag. Het winkel-warenhuis heeft een eerbiedwaardige traditie.
Er winkelden aanvankelijk onder meer zeer veel voorname dames die eerst eens rustig gingen zitten om met de winkelbediende of assistente uitvoerig allerlei familiezaken te bespreken. Daarna werd er pas gekocht. Veel artikelen werden ook thuis bezorgd.
En het was halverwege de vorige eeuw -dus ver na de tweede wereldoorlog- nog steeds not done om in het openbaar over prijzen te spreken. Als jonge modejournalist vroeg ik bij een rondleiding voor de pers eens naar wat prijzen van het assortiment. Het zal de huidige consument vreemd in de oren klinken maar thuis gekomen ontving ik een bestraffend telefoontje van de modejournaliste van NRC hoe ik dat in mijn hoofd had durven te halen.
Zoiets hóórde je niet te doen... Ja... Verschil van stand moest in die tijd blijken. Je had maar aan je goede manieren te denken en iedereen was zeer verontwaardigd geweest over mijn onbehoorlijk gedrag. Dat is allemaal in de loop der tijden zeer veranderd maar het bleef ondanks alles een warenhuis wat een bepaalde distinctie niet kan worden ontzegd. Het is altijd jammer als zo'n 'monument' vol herinneringen uit ook goede tijden verdwijnt.
Na 125 jaar een toonaangevende plek te hebben vervuld in het winkellandschap van Amsterdam en Den Haag, heeft Maison de Bonneterie besloten de winkelactiviteiten van het familiebedrijf in deze vestigingen dit jaar te beëindigen. Door de te lang aanhoudende recessie in de detailhandel is het economisch niet langer verantwoord de activiteiten voort te zetten.









