ING Bank onderzoekt journalistieke berichtgeving
ING heeft hun jongste rapport over de impact van sociale media op nieuws vrijgegeven, een studie die de bank sinds 2012 elk jaar laat uitvoeren. Het beschrijft de wijze waarop sociale media het werk van pr-professionals en journalisten beïnvloedt. Journalisten zijn sociale media steeds meer gaan vertrouwen als betrouwbare bron van informatie (46 procent - een stijging van 11 procent) tegen 39 procent van pr-professionals, juist een daling van 4 procent.
Beide groepen zijn het er over eens dat sociale media steeds meer de traditionele mediakanalen vervangen. "Zestig procent van de journalisten ziet in sociale media hun belangrijkste informatiebron; 59 procent van pr-professionals vindt dat ook, ondanks het afgenomen vertrouwen in de betrouwbaarheid ", schrijft Mediafacts.
De dagelijkse activiteiten zijn voor de grote meerderheid van de ondervraagden zonder sociale media niet meer uit te voeren. Ondanks het gesloten karakter is Facebook voor beide groepen hun belangrijkste platform, gevolgd door Twitter. De nadruk op sociale media betekent dat journalisten verwachten dat feitencontrole in de toekomst steeds vaker door groepen mensen wordt gedaan, in plaats van (enkel) de journalist.