Papieren krant nog steeds goede vriend aan huis
De voorspellingen vliegen ons links en rechts om de oren!... Wetenschappelijk bewezen hoor... Die vertrouwde huisvriend of die graag meegegriste papieren krant als je naar kantoor gaat of boodschappen doet gaat stoppen in... Ja. Dat is nog even een dingetje voor de knappe rekenbollen. Ze tekenen een grafiek waarin ze de aftocht van die trouwe papieren vriend voorspellen in 2024 en het kan ook 2035 zijn.
De grafiek zou diegene die ons dagelijks uit ons persoonlijk isolement haalt (met dat authentiek geknisper van die omgeslagen bladzijden vol met foto's en verhalen) een eindvonnis geven. En natuurlijk gebeurt er soms te weinig bijzonders in ons land om tot nieuws te kunnen verheffen. Dus voorspelt RTL Z op basis van de oplagedaling van de afgelopen jaren dat de papieren krant helemaal uit Nederland verdwijnen. Hopla... Boem. Opgeruimd al die concurrentie.
"De laatste 20 jaar schommelt de daling van de oplage rond de drie procent per jaar en er zijn geen indicaties dat die trend zal keren." Dat is een voorteken. En nu nog even de duimschroeven verder aandraaien. Daar komt het: Volgens Stephan Okhuijsen van RTL Z gaan De Telegraaf en NRC strijden om wie het eerst verdwijnt. Zoals het er nu uitziet verdwijnen de papieren NRC en Telegraaf in respectievelijk 2024 en 2025. Trouw en Volkskrant lijken zich beter te handhaven dan de anderen.
Er vallen meteen een paar zaken aan ons op. De papieren krantensituatie draait nog en kent geen royale groei zoals vroeger maar ook geen enorme financiële ademnood. Er moet wel in vergelijking met vroeger heel zuinig gewerkt worden. Dat is wat anders dan op sterven na dood.
Ten tweede is het verdienen aan een digitale oplage nog heel slecht en dat zal niet snel veranderen. De papieren krant kent nog een grote schare lezers die wel bereid zijn daarvoor te betalen en kan daardoor steunen op advertentiebudgetten van merken die die lezers willen 'binnenhalen'.
Dat neemt niet weg dat het aanvullen van de papieren krant met een digitale oplage of radio- en tv-programma's of internet ook moet om interessant te zijn voor nieuwe jonge generaties.
De generaties Y en Z die na 1980 geboren zijn communiceren veelal de hele dag door met de telefoon. Ze hebben maar 8 seconden interesse in iets of ook meteen al niet. Ze zijn snel en hebben gauw door wat ze willen weten. Dan is het digitale NU dus meer hun stijl.
Maar alles kan veranderen door innovaties of nieuwe omstandigheden. Veel jonge mensen vinden filterkoffie ook lekker, draaien muziek met vinyl en de baarden van de heren en de haarknotjes van de dames maken duidelijk waar zij naar verlangen. Een touch of the time zoals die ons heeft verrijkt ook qua verschijning in het verleden en het heden.
Daarom komen sommige mooie ouderwetse meubels ook vaak terug in het moderne interieur. Hebben mensen respect voor vakmanschap en ambacht. En proberen zoveel mensen op hun verre reizen te leren van oude tradities en verre culturen. Alleen dat rationele rechtdoor feiten verzamelen en emoties beheren is zo saai. Daar komt dus weer een reactie op. En dan is er maar één ding zeker: niets is zeker.
...HIJ PROBEERT ALTIJD ALS EERSTE DE KRANT TE LEZEN...