Nederlandse onderneemster democratiseert de sieradenmarkt
NEW YORK - De Nederlandse Sophie Kahn (rechts op de foto) is, oprichter van sieradenmerk AUrate (uit te spreken als 'oreet' wat verhalenverteller betekent). Zij studeerde in Amerika financiën maar wilde toch liever iets in fashion doen. Samen met een studie-vriendin die zij leerde kennen tijdens haar jaren bij Princeton University omtwikkelde zij een bijzondere lijn in sieraden.
AUrate maakt gouden maar eveneens betaalbare sieraden met een edgy look and feel. Het zijn sieraden van een hoge kwaliteit die ook qua uiterlijk iets bijzonders hebben maar ... en dat is de speciale factor: toch 'voordelig' ofwel zoals Sophie Kahn het noemt 'democratisch' van prijs zijn. Hmm... Hoe kan dat? Het heeft te maken met haar financiële studie waardoor zij de sieradenmarkt anders bekijkt.
Na een succesvolle start met haar studiegenoot met pop-up stores in New York en de Hamptons hebben ze nu winkels in Madison Avenue en Soho New York en een groei in sales van 300% ten opzichte van vorig jaar. En de verkoop verloopt ook via internet.
Sophie Kahn: “Het idee voor het merk is ontstaan vanuit een behoefte. We kwamen in een fase van ons leven waarin we geen zin meer hadden in goedkope wegwerpsieraden. We gingen op zoek naar echte juwelen, maar vonden de meeste merken te duur vergeleken met de kwaliteit. Een mooi sieraad is een investering, maar hoeft daarom nog niet belachelijk veel te kosten”.
AUrate bestaat sinds november 2014 en was in Amerika vanaf dag één een succes. Fans van het eerste uur zijn onder andere Victoria’s Secret model Imaan Hammam en actrice Meghan Markle. Maar AUrate kan nu ook topmodel Heidi Klum, actrice Sophia Bush, Neerlands trots Doutzen Kroes en Kendall Jenner aan hun lijstje toevoegen.
En nu hebben de dames grote investeerders voor zich weten te winnen die er in geloven dat de markt van gouden sieraden kan democratiseren.
AUrate heeft namelijk 2,2 miljoen euro opgehaald met een investeringsronde. Kahn: “Door deze kapitaal-injectie kunnen we ons focussen op de uitbreiding van onze retail- en marketing strategie en breiden we ons team uit met 25 mensen.”
Eén van de investeerders van Arab Angel Fund is Omar Darwazah. Hij zegt: "Het direct-to-consumer-model democratiseert de gouden sieradenmarkt en schudt de luxe categorie wakker. Ik ben enthousiast dat we AUrate toevoegen aan ons portfolio van onder andere Tamara Mellon en Stowaway Cosmetics. "
Verdere investeringen voor AUrate kwamen van Victress Capital, een groep van vrouwelijke zakenleiders die investeren en ondersteuning bieden aan vrouwgerichte bedrijven met grote groeimogelijkheden.
Sophie Kahn zegt: "De moderne consument zoekt naar een sieraad van oprechte waarde en uitmuntende kwaliteit. Maar bovenal moet het een positieve bijdrage aan de wereld vormen..." Andere investerings partijen willen anoniem blijven maar AUrate verovert ondertussen wel op stormachtige wijze vanuit New York de fine jewelry markt.
Elk sieraad van AUrate vertelt een eigen verhaal. AU is in de scheikunde het symbool voor goud, dit past bij het merk omdat de juwelen uitsluitend van echt goud worden gemaakt. Alle sieraden worden gemaakt van 18 karaat goud, 14 karaat goud of 18 karaat goldplated over zilver. Nieuw is de mogelijkheid om elk sieraad te customizen. Zo is er keuze in kleur en maat. Oorbellen kunnen ook per één stuk worden aangeschaft zodat er eindeloos kan worden gecombineerd. Ideaal voor de tijdloze sieraden van AUrate.
Sophie Kahn kiest er dus bewust voor zich te onderscheiden met de prijs. ( De prijzen variëren van Van €70,- tot €1500,-.) Zij zegt daarover: “Onze sieraden kosten een fractie van de prijs die je op Fifth Avenue betaalt, onder andere doordat ze vooral online te koop zijn.”
FOTO: v.l.n.r. BOUCHRA EZZABRAOUI EN DE NEDERLANDSE SOPHIE KAHN