Phia Baruch: Een groene auto

  C O L U M N - 7 juli 2022 - Bijna geen zon en af en toe vallen wat druppels naar beneden. Geen fotogeniek weer. Het is ploeteren om het dagelijk nieuws aan te horen. Tranen voor de boeren die hun werk niet goed kunnen doen en tranen om de grote stallen waar dieren in kleine hokken opgesloten leven tot ze hun dood tegemoet gaan. Denk het je in: soms zijn de hokken zo klein dat ze zich er niet in om kunnen draaien. Alleen voor hun vlees.

"Wij gaan ook dood," zegt Arco schouderophalend. "Iedereen is hier maar tijdelijk toch." Hij heeft thuis zijn rode zakdoek voor de boerenstrijd klaar liggen. Ik begrijp hem want in de Tweede Wereldoorlog hebben de boeren mijn alleen gebleven kind-persoontje waar niemand meer naar omkeek toch maar mooi te eten gegeven en nog jarenlang een vriendelijk tehuis geboden. Zij waren er toen voor mij. "En moderne boeren proberen zo goed mogelijk voor hun dieren te zorgen, "gaat Arco verder. Die hele business met die tractoren draait alleen om die overgrote stinkende boerenmeststallen daar in de provincie."

"Niet om de boeren met kleine boerderijen en hun grond," vraag ik half gerustgesteld. "En niet om dat veel genoemde kaartje over boerderijen die moeten verdwijnen?" Arco kijkt nu op zijn telefoon. "Dat is een kwestie van foute strategie geregisseerd vanuit de EU. Laten ze hun subsidies voor ons land maar zelf houden. Wij hoeven die niet. Wij betalen hun in verhouding tot de anderen landen toch al veel te veel. Dan hoeven er niet zoveel boeren te verdwijnen. Hoor eens... ik heb nu geen tijd over de rare bokkensprongen van onze regering te praten. Het is veel te druk in mijn garage... "

Het is dus geen geschikt moment nu. Wanneer wel? Nooit? En ja, ik wou hem eigenlijk ook iets heel anders vragen. Onze redactie kreeg een persbericht over de geperfectioneerde Audi waar sommige autoliefhebbers graag meer over willen weten. Iedereen kent wel van die automobilisten die zweren bij een bepaald automerk.

Het is ook voor anderen wel interessant om te lezen waar die mooie wellicht kleine raceauto - de ABT Sportsline Special Editions - oorspronkelijk uit is ontstaan. Het allereerste begin van de ABT Sportsline gaat terug naar een hoefsmederij die in 1896 in Kempten (Beieren) werd opgericht. Hun meest innovatieve product was: Een koets die dankzij een slim vouwmechanisme als slee gebruikt kon worden.

Maar niet lang daarna werd de aandacht verlegd naar motorvoertuigen: Vanaf ca. 1920 verkocht en repareerde AUTO-ABT de voormalige merken, waaruit later de Audi AG ontstond. Daarmee was de basis gelegd voor de huidige situatie van de onderneming. In 1950 won Johann Abt, de kleinzoon van de oprichter, zijn eerste autorace en legde daarmee de basis voor de raceactiviteiten van de onderneming.

Maar ook in het dagelijks leven hield hij van snelle auto's. Daarom richtte hij in 1967 ABT Tuning op, in 1978 tunete hij de eerste VW Golf en ... Nu komt het want al in 1980 bracht hij het eerste chip-tuning-product op de markt. En wat is chip-tuning? Arco verdwijnt in nevelen dus besluit ik te googelen.

...Chiptuning is het herprogrammeren van de computer die de motor aanstuurt. Het afstellen van de motor is zeer specialistisch werk en vereist veel kennis van de techniek onder de motorkap. Het moet gebeuren door een professional en die kan de klus klaren als er zich een elektronisch geregelde inspuiting en ontsteking in de motor bevindt. Het klinkt best ingewikkeld maar daarna heeft de motor gemiddeld 25% meer koppel- en motorvermogen. En kan de motor een paar procent zuiniger worden bij een gelijkblijvende rijstijl. Dat kan nog verschillen per merk, type auto en de motorisering... 

Het niet zo technische deel van mijn hoofd zucht en snauwt: Waarom moeten journalisten persé alles willen weten ook wat hun niets aangaat? Veel te gecompliceerd. Doet dit iets terzake?

Wat lees ik toch weer verder? Er zijn 20 van die bijzondere auto's gebouwd. Het product-assortiment reikt van meer motorvermogen via bodykits, over vering en interieurdesign tot een omvangrijke collectie lichtmetalen velgen. Het ABT Individual-programma maakt zelfs exclusieve oplossingen op maat mogelijk. De onderneming uit Beieren neemt ook deel aan race-activiteiten op het hoogste internationale niveau: Bijvoorbeeld als privateer-team bij de DTM (German Touring Car Masters) of ook zeer succesvol bij de Formule E.

Autoliefhebbers zijn er gek op dit allemaal te horen. Het is een hele wetenschap en net als bij de kwestie met de boeren en de dieren is mijn mening daarover onvoldoende aanwezig. Wat moet er gebeuren en waar kunnen ze heen? De boeren en de dieren? En de mensen die straks van deze strijd het puin moeten opruimen?

Arme iedereen die hiermee de wereld wil verbeteren. Oorlogen worden altijd door beide partijen verloren maar wie zal daar geloof aan hechten? Alleen die groene auto is nu nog wel een stuk mobiele schoonheid zonder enige smet.