Duizenden bezoekers voor Sneakerness Amsterdam 2011
AMSTERDAM- Zaterdag 27 augustus 2011 bezochten duizenden jongeren de Zuiveringshal op het Westergasterrein voor Sneakerness.Dit totaal nieuwe evenement in ons land betreft een beurs van verzamelaars die aan de talloze liefhebbers diverse bekende sportschoenmerken van vroeger aanbieden. Iedereen is hier hevig geïnteresserd in elkaars aanbod. Bepaalde oude sportschoenen zijn veel geld waard.
En denk maar niet dat de bezoekers niet precies weten wat daar voor Adidas- of Nike- of andere merktypes worden aangeboden. Twee Zwitserse vrienden zijn aartsverzamelaars en staan belangstellend voor de ingang van het gebouw om het binnengaande voetenwerk van bezoekers gade te slaan. Wie zal hier niet op senakers durven te verschijnen? Hooguit komen er wat laarzen binnen maar sportschoenen staan on top.
Soms schudden de Zwitserse vrienden en kenners afkeurend het hoofd als er een bedriegelijke goed lijkende copie van zo'n merk aan de voeten van een gast op deze beurs naar de ingang verschijnen.
En ze worden daarentegen weer razend enthousiast als daar bijvoorbeeld een verlegen mager meisje verschijnt met ongelooflijk zeldzame sneakers van vroeger aan haar voeten.
Natuurlijk wéét zij dat op deze Sneakernessbeurs iedereen naar haar voeten kijkt en haar alom bewondert. Maar zij is nu eenmaal bescheiden en daardoor passeert ze met neergeslagen ogen de bewonderaars van de aan haar slanke benen gestoken zeer zeldzame Nikes. Of was het misschien een ander merk want de Zwitserse vrienden praten razend snel en daardoor kan ik het niet goed verstaan wat ze zo opwindend vinden aan die speciale Sneakers.
En dan gaat het op Sneakerness juist NIET om de nieuwste sportschoenen maar veeleer juist om mooie oudere merken. Er zijn op[ dit event grote bevriende kringen van verzamelaars die over elkaar heen tuimelen om aan bepaalde merken sneakers van vroeger te komen met bepaalde designkenmerken. Vintage sneakers en limited editions worden hier op tal van stands gretig geruild of verkocht.
Er heerst een heel plezierige open sfeer. Het doet enigszins denken aan de hippietijd in de vorige eeuw toen jongeren vol idealisme ook veel waarde hechtten aan hun bijzondere haardracht en aparte kledingstijl. Hier verzamelt zich een nieuwe jonge generatie die samen heel ongecompliceerd een herinnering willen uitdragen aan iets gemeenschappelijks wat hun tijd markeert. En dat is de manier waarop zij op de been blijven. De manier
Naast een groot scala aan merken, designers, customizers en kunstenaars vanuit heel Europa die hier samenkomen om te laten zien wat er op sneakergebied te scoren valt is iedereen tuk op een unieke collectie met bijzondere vintage sneakers en limited editions die hier wordt aangeboden.
De grote man achter dit druk bezochte event waarvoor nagenoeg geen reclame werd gemaakt is Sergio Muster. Jong en een getalenteerd organisator. Dus geen gladde commerciële jongen maar iemand die vanuit zijn hart en zijn passie de drive vormt achter dit unieke eigentijdse streven naar verbondenheid. Hij kwam ooit zomaar op het idee om de verschillende netwerken van belangstellenden tot een mooi beursevenement samen te voegen. Hij lanceerde zijn idee en binnen 5 uur had hij al honderden positieve reacties.
Hij heeft zijn verkoop- en ruilbeurs met diverse workshops en live customizing al in Zürich, Keulen en Wenen gehouden. `Het is voor mij een droom nu in Amsterdam te mogen zijn met Sneakerness, zegt hij. `Elke beurs heeft in het land daar een zelfstandig opererend team die alles organiseert.` Goed bedacht van Sergio Muster die vandaag echter wel enorm moe is van alle activiteiten die op hem af komen.
Gelukkig wordt hij in ons land geassisteerd door Dimmy Littlejohn en zijn team. En uiteraard wordt de beurs traditiegetrouw nog afgesloten met een vette afterparty waar vrienden uit netwerken van verzamelaars uit vele landen vast cool kunnnen swingen. Maar Sergio Muster ontkomt niet aan de plannen voor een volgende fase. Dan zet hij dit evenement neer in Japan. Daar zijn ze helemaal wild van de retro-sneakers...
En vooral voor ondergetekende die door een bepaald voeteneuvel jarenlang alleen prettig en comfortabel op een bepaald merk sneakers loopt is het helemaal fantastisch om te zien dat er zoveel jongeren niet alleen uit praktische overwegingen maar ook qua design en natuurlijk ook om emotionele redenen de sneakers weer helemaal te-gek vinden. Het is niet alleen het plaatje maar ook de sfeer er omheen. Wat ben ik blij dat ik en velen met mij daarin altijd mijn eigen voorkeur heb laten spreken!