Ster Local gaat nu ook MKB bedienen
De Ster introduceert Ster Local. Daarmee kunnen bedrijven met een kleiner budget zonder kostbaar campagnemateriaal zelf een videocommercial (pre-roll) maken en inzetten op de online kanalen van de publieke omroep en het on demand-platform NPO. Starten kan al vanaf €430,-.
En goed en nog beter nieuws voor de MKB-ers: voor heel simpele produktiekosten. Het gaat om het maken van een videocommercial waarvoor alleen een paar foto's en een tekst nodig zijn. Dit is een vernieuwende democratisering die heel positief inwerkt op de advertentiewereld. Algemeen directeur Frank Volmer van de Ster heeft al testen laten uitvoeren. Hij laat weten dat de Ster constateerde dat de videoboodschap van dichtbij of in de omgeving leuker is voor de kijker. Uit onderzoek zou ook blijken mensen reclame over iets van dichtbij met minder weerstand tegemoet treden en veel meer waarderen. Daar kan je je wel iets bij voorstellen.
Al dat geblingbling en hanengekraai om de zoveel minuten over je hoofd heen tussen tv-programma's door over onderwerpen die je nauwelijks interesseren of elkaar aftroeven door nog grotere namen en merken ver weg zorgen ervoor dat je het advertentienieuws vaak compleet ongeïnteresseerd langs je heen laat gaan. De Ster heeft met Ster Local nu echter spectaculair de deuren wijd geopend voor nieuwe klanten ook met lagere budgetten waar mensen echt iets mee hebben.
Daarmee zal de Ster ook het MKB bedienen, een groep waarvoor de massamedia onbereikbaar leek vanwege de kosten. Met Ster Local moet die barrière totaal worden weggenomen. Volgens directeur Frank Volmer is dit ideaal voor nieuwe, kleinere adverteerders maar ook voor lokale introductie van nieuwe producten en proposities.
Er wordt heel positief gereageerd op het gebruiksgemak van de nieuwe tool en het bereik van mensen in eigen regio. "Daarnaast waardeert men het kwalitatieve umfeld van de publieke omroep. MKB-ers hadden nooit verwacht met hun commercial voor bijvoorbeeld een NOS Journaal te kunnen zitten. Met Ster Local wordt onze strategie nog duidelijker. Wij willen het adverteren voor iedereen toegankelijk en mogelijk maken.’’
Deze recht-door-zee en radicale beslissing heeft tot explosieve verwarring en reacties in medialand geleid. De Ster schafte bureau- en volumekortingen af en hanteert sindsdien een vaste prijs. Het adverteren wordt eenvoudiger en het prijsbeleid voor iedereen hetzelfde.
Hiermee heeft de Ster een grotere groep nieuwe, kleine en middelgrote adverteerders bereikt die willen adverteren op de publieke omroep. Zij krijgen te maken met een veel eenvoudiger boekingsproces en zijn alsnog vrij in hun beslissing om met de nieuw manier van adverteren al dan niet door te gaan.