Filter de informatie die je krijgt

Met een bevriend fotograaf spreek ik over het totaal naar de achtergrond verdwijnen van bekenden waar wij jarenlang veel plezier en verdriet in onze jobs mee hebben gedeeld. "Ik snap er soms niets van,"zeg ik onaangenaam verrast. "We waren zo close en opeens is het contact helemaal ingestort of hebben ze zogenaamd geen tijd meer. " "Veel mensen hebben ook echt bijna geen tijd meer,"zegt hij nadenkend. "Er komt veel te veel informatie op ons af uit de hele wereld. Vroeger kon je ergens op focussen maar nu niet meer behalve als je de informatie die je krijgt heel sterk filtert. " 

Daar zit veel in. "Je moet ook niet te veel mensen dicht om je heen hebben," vindt hij. "Je moet ook het aantal mensen om je heen filteren. Anders krijg je te veel van iedereen op je af." Ik zeg tegen hem dat het toch behoorlijk gek is dat iedereen soms liever op de mobiel lijkt te turen dan andere mensen in de werkelijkheid te willen zien en spreken.
"Veel mensen kunnen de enorme stroom aan info ook gewoon niet verwerken," constateert hij. "Iedereen maakt ontwikkelingen door in haar of zijn leven. Daardoor verander je. Bij iedereen verloopt het weer anders. Sommige mensen veranderen niet in hun voordeel als ze overstroomd worden door alles wat te veel is voor hun om mee te nemen of te verwerken. "
Op het digitale blad Emerce lees ik net daarna het volgende:" ... Mooi toch, die sociale media? Nou, niet dus. De vermoeidheid slaat toe bij een groot aantal Amerikaanse gebruikers. Eén op de vijf Amerikanen heeft spijt van een verzonden tweet of opmerking en sommigen nemen even een time out. Zij kunnen de niet aflatende stroom aan informatie moeilijk meer verwerken. Een mooie stelregel: Just because you want to post it, doesn’t mean we want to read it."