Sepehr Maghsoudi presenteert de Moderne Enge Man

 

altAMSTERDAM - Het afgelopen weekend toonde Sepehr Maghsoudi aan een breed publiek zijn collectie My Dark Passenger in de galerij van Art’otel Amsterdam. Het wordt een ongelooflijk opzienbarende show... Het tamelijk verwende publiek wat in smaakvolle outfits met de laatste en meest luxueuze mobiel nonchalant in de hand is toegestroomd kijkt verbijsterd toe.

Zoals altijd illustreert de ontwerper met zijn modieuze creaties vooral in deze collectie wel op een heel persoonlijke en beeldende manier zijn kritische visie op de actualiteit.
Het is wel bekend dat in de laatste jaren vooral de mannenmode sterk is geëvolueerd en er worden steeds vaker winkels speciaal voor de man geopend. Niet alleen bij deze show maar ook in voorgaande collecties van Sepehr Maghsoudi neemt daarom naast mode voor de vrouw ook mannenmode een ruime plaats in.

Het is duidelijk dat er voor die modieuze man veel pakken zijn met opvallende zwarte wijde leren bandplooibroeken en zwart zijden overhemden. En zwarte mantels en sensuele transparante shirt-blouses op leren jeansachtige broeken. Het is allemaal perfect gemaakt van de nieuwste soorten leer en zijdekwaliteiten uit Japan en Korea.

Maar de schrik zit er bij het publiek goed in als de eerste man met een soort wollen-kunstbonte mantel met schrikwekkend gezichtsmasker voorbij holt. En daarna mannen met dikke mantels of korte capes die zich voortzetten als masker en een soort ijzeren haak in hun hand evenens zenuwachtig voorbij rennen. Maghsoudi weet natuurlijk dat de moderne consument altijd haast heeft.

Iedereen moet wel heel snel kijken om alles goed te zien maar dat is kenmerkend voor deze tijd. Heel eng zijn zwarte maskers en capes van langharig kunstbont heel macho verwerkt in een zwart costuum waardoor het toch al breed geschouderde mannelijke model een aapachtige indruk maakt.

"Bokito slaat weer toe! "wordt er in het vak van de fotografen uitgeroepen want ook dit als gorilla verklede macho-type rent heel snel langs. Zelfs het model wat een griezelige monnik uitbeeldt mediteert in snelle vogelvlucht. Dit thema houdt overigens wel vaart in de collectie. De Moderne Enge Man loopt niet alleen geheel in zichzelf verzonken voorbij maar hij heeft eveneens een haak of een dunne bijl in de hand.

Is hij de wolf in de mens die paraat is om ook in slechte tijden te strijden voor zijn bestaan? Voor een eigen huis, om een baan of voor een partner? Aan mooie kleding heeft hij hier geen gebrek en aan mooie grote laarzen die in deze show op allerlei manier gedragen worden ook niet. Als hij het masker afdoet ziet hij er zelf ook best goed uit.
Maar waarom loopt hij steeds met die ijzeren haak te zwaaien? Al met al blijft het toch oppassen want je weet nooit zeker wat er bij die Moderne Enge Man achter het masker vandaan komt. Wat hij verzint en waarom hij zich steeds zo verbergt.