De vele gezichten van de Russische film

De invloed van de Russische film op de wereldcinema kan niet onderschat worden; de moderne actiefilm en de videoclip zijn onvoorstelbaar zonder Sergej Eisensteins ideeën over montage en de toepassing daarvan in klassiekers als Pantserkruiser Potemkin. Zijn tijdgenoot Dziga Vertov, maker van experimentele documentaires als De man met de camera, stond met zijn theorie over het ‘camera oog’ aan de wieg van de moderne documentaire.
De spirituele cinema van Tarkovski drukt, bijna 30 jaar na zijn dood, nog steeds een stempel op de moderne westerse cinema, van Europese filmmakers als Lars von Trier en Béla Tarr tot de films van de Mexicaanse regisseur Carlos Reygadas en de Amerikaan Terrence Malick.
‘Ruskino’ bestrijkt 100 jaar Russische cinema in zeven tijdvakken, van de prerevolutionaire film, het Stalin-tijdperk en de glasnost tot de hedendaagse film. Voor Ruskino put EYE uit zijn omvangrijke collectie Russische films, waarin zich restauraties bevinden van klassiekers als Pantserkruiser Potemkin (Sergej Eisenstein, 1925), Oktober (Eisenstein) en De moeder (Vsevolod Poedovkin, 1926). Ook heeft EYE films van naoorlogse auteurs als Andrej Tarkovski en Aleksandr Sokoerov in de collectie.
Tijdens de Museumnacht speelt Het Gelders Orkest bij De buitengewone avonturen van Mr. West in het land der Bolsjevieken (1924). Op 30 september start een reeks openbare filmcolleges.
28 september t/m 19 december 2013: Ruskino 1913-2013: de vele gezichten van de Russische film in EYE, IJpromenade 1, Amsterdam, eyefilm.nl/ruskino.