Bas Meeuws fotografeert bloemen
Olieverfpanelen maken plaats voor digitale fotografie. Dit is te zien in het museum Jan van der Togt van 4 juni t/m 13 juli in Amstelveen. Bas Meeuws is een jonge fotograaf, die het traditionele, Hollandse genre van het bloemstilleven nieuw leven inblaast. Meeuws componeert zijn werk zoals de oude meesters dat deden: bloem voor bloem, één en al luxe en pracht. Het resultaat is een gelaagde foto, die de tijd overstijgt. In 2010 maakte Meeuws zijn eerste fotografische bloemstillevens.
Waardering voor het werk volgde snel. Meeuws won de Nederlandse publieksprijs in de categorie creatie van de Metro Photo Challenge 2011, en exposeerde zijn werk op vele kunstbeurzen waaronder de PAN Amsterdam 2012. In 2013 opende Meeuws een grote solo-expositie in het Westfries Museum te Hoorn, waar zijn werk tentoongesteld werd in combinatie met bladen van tulpenboeken uit de Gouden Eeuw. Volgens Meeuws is het creëren van schoonheid zijn belangrijkste doel. Hij wil echte, tijdloze schoonheid brengen in het leven van alledag. Plezier, verrukking, daar gaat het om. En inderdaad spat de pracht van zijn weelderige werken af. Bloemen zijn ideale objecten om zijn eerste doel te bereiken, stelt Meeuws. Ze hebben kleur, geur en bijzondere vormen. In de natuur verleiden bloemen bijen en andere insecten met die eigenschappen, maar ze werken ook voor mensen, al vanaf de vroegste geschiedenis van de mensheid.
Meeuws’ procedé vertoont overeenkomsten met dat van de zeventiende-eeuwse bloemenschilders. De basis voor Meeuws’ monumentale werken zijn digitale foto’s van individuele bloemen, die allemaal met dezelfde verlichting zijn gefotografeerd. Meeuws fotografeert iedere afzonderlijke bloem verschillende malen, in wisselende posities, en met variërende intensiteit van de verlichting.
Zo stelt hij een uitgebreide digitale bloemenbibliotheek samen. Meeuws’ bloemenbibliotheek lijkt een moderne variant van de zeventiende-eeuwse tulpenboeken, en van andere botanische werken uit de tijd. In de zeventiende eeuw konden schilders zich geen vaas vol bloemen veroorloven, en daarom stelden zij de boeketten op hun bloemstillevens samen uit losse bloemen. Soms gebruikten zij echte exemplaren, maar vaak gebruikten zij tulpenboeken als naslagwerk vanwege hun verfijnde afbeeldingen van bloemen.
Met de digitale fotografie zit hij zijn bloemen zo op de huid, dat ze heel dichtbij komen, en onmiddellijk raken. Voortaan is het altijd lente.
Een tentoonstelling hiervan wordt geopend op zondag 22 juni om 14.00 uur door Renske Ek, conservator Tuinen van Paleis het Loo na een welkomstwoord van Maaike Veeningen, wethouder kunst en cultuur van de gemeente Amstelveen