• De INFINITY collectie van BIGLI

  • Milaan: Marina Rinaldi presenteert Sara Battaglia

  • Addy van den Krommenacker showt in Gambia

  • Paul Schulten 40 jaar in het vak

  • Avontuurlijke clipper zeilrace om-de-wereld met de Perseverance

  • Beroemde Schotse motorkappen dreigen te verdwijnen

  • Het meest geliefde plein in Sevilla: Plaza de España

  • De Mesdag Collectie uit Den Haag toont Sprekende Bomen

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Best dressed lawyer!

Bos & Baruch Podcasts

 

 

PodCast 12 :
Is automobilisten pesten echt nodig - Twijfels over het klimaatevangelie - Zoeken naar praktische oplossingen - De onvermijdelijke Beterweters blijven trots met hun fouten doorgaan - Interessante theorie over de overeenkomst van elementen uit de quantumtheorie en paranormaal denken over levensvormen - Soms is onze grote wereld toch heel klein - Regeringsleiders op de wereldtop over de ontbossing van de Amazone om de longen van de wereld te beschermen - Grensoverschrijdend gedrag is een categorie apart.

PodCast 13 :
Bootramp voor de kust van Ameland - Gevolgen voor ons Erfgoed de Waddenzee - Brandgevaar elektrische auto's mogelijk onderschat - Kamervoorzitter Khadija Arib (on)terecht de maat genomen door anonieme beschuldigers. Wie zei wat? Uitvergroot door 'deftige roddeljournalistiek' - Macht en tegenmacht op de balans vooral in politiek en sport - Onvolledige discussie over het Nederlandse Kabinet - The Black Day in New Delhi en het leven van de Dalit of Onaanraakbaren in India. Een onverzoenlijke hardheid van het regime daar isoleert grote groepen anders gelovigen waaronder ook miljoenen christenen tot leven in afschuwelijke omstandigheden aan de onderkant van de maatschappij.

Boek: KAAS=NL - Wie dát zegt...

  Wie kaas zegt, zegt Nederland. En wie Nederland zegt, zegt kaas. Dat is niet voor niets. Al in de zestiende eeuw merkte een Florentijnse reiziger verbijsterd op, hoeveel boter en kaas Hollandse koeien produceerden. Diplomaten namen kaas mee als kostbaar geschenk. Een broodje kaas staat al eeuwen bekend als de sobere Hollandse lunch die zelfs door de hoge heren wordt gegeten, en kaas – of tegenwoordig eigenlijk: kaaspoeder – is al net zo lang een substantieel Nederlands exportproduct.

Koning Willem I werd bespot als de kaaskoning, Jan Kaas trok er in 1830 op uit tegen de verfoeilijke Belgen, en kaaskoppen werd een geuzennaam – inmiddels ook van extreem rechts, trouwens. Want wie het kaasdoek iets verder oplicht krijgt nog heel wat andere kaascultuur te verteren.

Wist u bijvoorbeeld dat de meest beroemde kaas in de zeventiende en achttiende eeuw de groene kaas uit Texel was? Bereid met verse schapenmest? Of dat tijdens een boerenopstand in het London van de veertiende eeuw Vlaamse koppen rolden wanneer die bread and cheese niet in onvervalst Engels kon zeggen? Dat de typische rode en eigele kleur van Edammer kaas van Orleaan, een plant uit Midden-Amerika afkomstig was die via koloniale handel in Nederland terecht was gekomen? Dat de meeste Nederlanders kaas niet uitspreken met een vette Hollandse aa, maar met ie of ee?

Of dat de hypermoderne kaasfabriek in de Beemster is goedgekeurd omdat die zo goed in het werelderfgoed landschap past? Kaas = Nederland? kijkt achter het sjabloon en ontwaart een rijke, complexe, soms wat minder gemakkelijke geschiedenis, taal en cultuur.

Kaas staat niet alleen symbool voor Nederland. Kaas máákt Nederland. Dit boek volgt kaas in de praktijk. Maar niet alleen langs molens en polders of weilanden met slootjes. De lezer reist langs het verteringstelsel van koeien tot aan distributiecentra langs de snelweg, van de ‘reine maagden’ die voor het kaasmaken nodig waren tot de zuivelindustrie, via koloniale investeringen in polders naar babymelkreclame in Nederlands Indië, langs ‘dubbeldoelkoeien’ naar import en export van stierensperma, via de klanken van koeien tot aan hun verscheping naar Suriname, Nieuw Guinea en Australië.

En trouwens, wat vonden die koeien er zelf van?

Hoe maakt kaas Nederland? Leonie Cornips, Marieke Hendriksen en Geertje Mak zochten een groep auteurs bijeen, die elk vanuit hun eigen discipline zoals etnografie, agrarische geschiedenis en mens-dier studies, taalkunde, genderstudies, koloniale geschiedenis, moderne kunst, literatuur- en religiewetenschappen…, het antwoord op deze vraag uitzochten. Leuk toch om daar meer over te weten?

BOEK: KAAS = NL.- MELK, KOE, RAS, KOLONIE, TAAL, KUNST, MEST EN NOG MEER

REDACTIE: GEERTJE MAK, LEONIE CORNIPS EN MARIEKE HENDRIKSEN

UITGEVERIJ STERCK & DE VREESE

Verschijnt 12 april