Stoffen zuilen als nieuwe blikvangers in STRAAT
Wie de grote hal van STRAAT Museum op de NDSM-werf binnenloopt, ziet vanaf nu drie monumentale stoffen zuilen die bijna uit de lucht lijken te vallen. Tien meter hoog, zacht wiegend, maar tegelijk indrukwekkend als een architectonisch statement. Ze veranderen de ruimte in iets 'sacraals' – als het ware: een soort straatkathedraal.
De makers: het kunstenaarsduo FAILE uit Brooklyn, gevormd door Patrick McNeil en Patrick Miller. Al meer dan vijfentwintig jaar werken zij samen aan een oeuvre dat begon met illegale posters en inmiddels musea over de hele wereld bereikt. Hun stijl is altijd gelaagd, speels en symbolisch gebleven, opgebouwd uit flarden van populaire cultuur, religieuze iconografie en persoonlijke verhalen.
Door hun samenwerking wordt het vergankelijke blijvend ... “Met deze monumentale zuilen geven we de vergankelijke taal van de straat een blijvende vorm,” zeggen de kunstenaars zelf. Wat ooit voorbijgaand op een muur verscheen, leeft hier voort als een blijvend monument. STRAAT voegt met dit werk niet zomaar een installatie toe aan zijn collectie, maar een nieuw icoon binnen de wereld van de street art.
De drie sculpturen hebben elk een titel die klinkt als een verhaal op zichzelf: Begins Where It Ends, Waiting For Magic en Underground Madonna.
Ze zijn opgebouwd uit textiel en stiksels, waardoor de tactiele kracht van de straat voelbaar blijft.
Wie dichterbij komt, ontdekt patronen en lagen die herinneren aan FAILE’s vroege collages, maar dan uitvergroot tot kathedraalformaat.
Tussen straat en atelier ... De installatie is gemaakt ter gelegenheid van Between the Sheets, de eerste museale solotentoonstelling van FAILE in Nederland. Van 27 september 2025 tot en met 18 januari 2026 laat STRAAT zien hoe hun werk zich door de jaren heen heeft ontwikkeld. Van het ruige begin in de straten van New York tot complexe grafische werken en grootschalige installaties.
Bezoekers zien nieuw werk naast archiefstukken: originele prints, collages op papier en stof, en zelfs fragmenten uit hun vroegste acties. Daarmee toont de tentoonstelling hoe FAILE constant laveert tussen straat en atelier, tussen spontaniteit en concept, tussen persoonlijke herinnering en maatschappelijk commentaar.
WERELDWIJDE ERKENNING
Dat FAILE in STRAAT een prominente plek krijgt, is niet zomaar. Hun werk is eerder te zien geweest in het Brooklyn Museum, Tate Modern, Dallas Contemporary en het Lincoln Center.
Hun installaties en prints worden verzameld door grote instellingen en particuliere verzamelaars. De aantrekkingskracht zit in de combinatie van directe beeldtaal – urgent en soms confronterend – en een diepe gelaagdheid die uitnodigt tot nadenken.
DE INSPIRATIE VAN DE TWEE PATRICKS
Achter FAILE schuilen Patrick Miller (links) en Patrick McNeil (rechts), twee jeugdvrienden uit Brooklyn die elkaar vonden in hun liefde voor kunst, popcultuur en experiment. Samen groeiden ze uit tot een van de bekendste duo’s in de hedendaagse street art. Hun samenwerking is een zeldzaam voorbeeld van langdurig vertrouwen en gedeelde visie in de kunstwereld. Ze vullen elkaar niet alleen creatief aan, maar bouwen ook samen aan een oeuvre dat continu in beweging blijft.
Op de foto, gemaakt in STRAAT Museum, staan ze ontspannen naast elkaar: de één in een rode jas en pet, de ander in een denim overhemd. Ze stralen dezelfde combinatie uit die hun werk typeert – toegankelijk, een tikje rebels, maar met een duidelijke visie. Het zijn kunstenaars die je zelden tegenkomt: bescheiden in houding, groot in wat ze de wereld te bieden hebben.
PATRICK MILLER (L) EN PATRICK McNEIL (R) - STRAAT MUSEUM, AMSTERDAM. FOTO: DAVID STEGENGA
MET FAILLE BEVESTIGT STRAAT DAT AMSTERDAM NIET ALLEEN EEN STAD VAN GRACHTEN EN GEVELS IS, MAAR OOK EEN WERELDSTAD VOOR KUNST DIE ZICH TELKENS OPNIEUW UITVINDT.