• Vier Dutch Designbureaus naar National Museum of Qatar...

  • Couture Sheila de Vries voor 2019: Joie de Vivre

  • 8ste Editie jaarlijkse Canal Catwalk eerbetoon aan Anne Frank

  • Flagship Boutique Chopard nieuw op Bondstreet

  • Tom Coronel Top 6 op Nürburgring Nordschleife

  • 'Manmade / no human' in Museum aan het Vrijthof

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6

Reactie op omroepplan minister Slob: “Ik ben ongerust”

  Minister Arie Slob maakte vrijdag zijn plannen bekend om de publieke omroep toekomstbestendig te maken. Veranderingen starten vanaf 2021. En de reacties lopen uiteen... Want wat verandert er allemaal? De publieke omroep zal vanaf 2021 geen reclame-uitingen meer uitzenden vóór 20.00 uur. Oók geen onlinereclame-dus. Het kabinet wil dat de NPO zich meer gaat richten op het gebruik van verschillende platformen om content te verspreiden.

Dat betekent voor de publieke omroep volgens het kabinet dat de publieke omroep 60 miljoen euro misloopt. Wel wordt de rijksmediabijdrage verhoogd met 40 miljoen euro. Al met al moet de publieke omroep het naar schatting met 20 miljoen euro minder stellen. Volgens Ster-directeur Frank Volmer klopt die berekening niet want het gaat de publieke veel meer zal kosten dan waar het kabinet van uitgaat. En reken maar dat hij weet waar hij het over heeft. Belangrijke gunstige verandering verder is wel dat het derde net op termijn een platform voor regionale omroepen wordt: NPO Regio. Ook zullen salarissen van presentatoren niet meer de pan uit mogen rijzen.

Mevrouw Shula Rijxman is namens de NPO bezorgd en denkt dat op vele fronten vele titels zullen worden gekwetst. Dat zal ook worden gemerkt door diverse kijkers, luisteraars en programmamakers. “Als ik praat over tientallen miljoenen, dan zijn het echt wel tientallen miljoenen. Daar moet je aan denken. En tientallen miljoenen, dat zijn heel veel programma’s. Op radio, televisie, en NPO Start. Ik ben ongerust”, aldus mevrouw Rijxman.

Zij vindt de compensatie ook tekort schieten. “Ik denk in alle eerlijkheid dat het bedrag dat beschikbaar komt niet voldoende zal zijn om het programmapakket op radio, televisie en NPO Start in stand te houden.” Minister Slob verklaarde echter: “Wij trekken de portemonnee om in elk geval het grootste deel van het bedrag dat de NPO straks misloopt met 40 miljoen compenseren. Dat vind ik een behoorlijke prestatie. Dat we dan ook iets van de omroepen vragen, vind ik niet onredelijk. Wij denken dat dit kan door in de ondersteunende diensten veel meer te gaan samenwerken. Daar liggen echt mogelijkheden.” Vermoedelijk is dat laatste wel waar.

Mediabedrijven RTL Nederland, Talpa Network, De Persgroep en Mediahuis gaven eerder al aan dat ze het plan van Slob een juiste stap vinden. Ze schrijven dat ze de dubbele inkomstenstroom van de publieke omroep een doorn in het oog vinden, vanwege de marktverstorende werking. Maar dat is nogal logisch want zij vinden de NPO bevoorrecht maar daar staat in de realiteit wel tegenover dat er bij de commerciële omroepen soms sprake is van programmma's waarover je je bijna schaamt als je er per ongeluk naar kijkt. Dat is natuurlijk niet altijd zo maar soms. En de NPO heeft een verplichting naar zichzelf om kwaliteit te brengen.

Bovendien is reclame helemaal niet zo zieltjesbedervend als je nu bijna schijnt te moeten concluderen. Wat een onzin. Reclame is juist vaak heel informatief en entertainend. Jammer dat series etc. daardoor onderbroken worden maar dan wordt er vaak even snel een klusje gedaan. Waarom zouden mensen altijd zo langdradig aan één stuk door naar hetzelfde beeld moeten kunnen staren?

Volgens De FNV zorgen de nieuwe plannen van Slob juist voor meer onzekerheid over programma’s en bij de makers. De vakbond verwacht dat de nieuwe plannen een ‘budgettaire wurggreep’ creëeren en dat de onafhankelijkheid van de omroepen en de makers hiermee steeds meer in het gedrang komt.

Martin Kothman, bestuurder FNV bij Spreekbuis: ‘Wij kijken met argusogen naar de politieke ontwikkeling rondom de publieke omroep. In heel Europa en nu dus ook in Nederland krijgen politieke partijen en populistische partijpolitieke standpunten steeds meer invloed op de media in het algemeen en de publieke omroepen in het bijzonder. Dit toekomstplan van minister Slob biedt daartegen onvoldoende tegenwicht, maar biedt met extra bezuinigingen als middel, gelegenheid de publieke omroep steeds verder te marginaliseren.

Wel is er waardering voor het plan van het Kabinet om de samenwerking tussen regionale en lokale omroepen verder te versterken. Eenmalig trekt het Kabinet 15 miljoen euro daarvoor uit Gerard Schuiteman, bestuurder van de RPO, vindt de ontwikkeling van NPO Regio goed voor de regionale journalistiek in Nederland: “Door de programma’s van de regionale omroepen via voorkeuzepositie 3 uit te zenden neemt het bereik en de impact van de regionale nieuwsvoorziening sterk toe.”

Ook dit is heel goed nieuws voor de regionale en lokale journalistiek vindt Schuiteman. Het geld zou direct ingezet moeten worden in journalistieke menskracht. “We hebben al veel goede samenwerkingsvoorbeelden tussen regionale en lokale omroep en die kunnen nu nog verder uitgebreid worden.”

Voor de kijkers en luisteraars is het vooral goed dat je straks niet bij herhaling steeds hetzelfde cordon (sanitair) van doorgewinterde iedereen-die-concurreert-maximaal-verpletterende personages ziet opdraven. Dat smoesje ( "We nodigen heus wel andere mensen zoals vrouwen uit maar die gaan er nooit op in....) hebben we jarenlang gehoord. Laat nu maar eens andere mensen dan die fantastisch-ambitieuze en doorgewinterde ellebogers eens worden vervangen door goedwillende talentvolle on-bekendheden. Zodat zowel jongeren als ouderen en wat minder uitgenaschte types ook eens de kans krijgen wat interessants of moois waar zij aan bezig zijn te laten horen of zien.

...HEERLIJK OUDERWETS GENIETEN VAN NIEUWS EN ADVERTENTIES...