EVEN ER TUSSENDOOR: Je vóelt het wel…
Er bestaan mensen die hun deugdzaamheid graag etaleren via andermans huishouden. Eerst klinkt het vriendelijk, later pas hoor je de ondertoon. Een mannelijke bezoeker (jaloers, natuurlijk) wees mij ooit op een richel: “Ik zie toch nog stof liggen.”
En bij een ander gezelschap hoorde ik bij het weggaan een triomfantelijk fluisteren: “Maar zij heeft daar een plastic mat liggen.” Alsof de waarde van een mens afhangt van kruimels, richels en deurmatten.
Het doet denken aan die elektrische tandenborstel die élke paar maanden nieuwe borsteltjes eist. Of aan ovens die zouden moeten glimmen alsof ze nooit gebruikt zijn. Wie zich daaraan wil meten, mag zich gerust een Huishoud Heilige voelen. Maar soms is het beter om gewoon te leven – mét een beetje stof op de richel.
Misschien is dat ook waarom sommigen de huisdeur liever dichtlaten. Niet uit vijandigheid, maar uit gemak: binnen blijft het je eigen ruimte, zonder de meetlat van andermans speurende blik.
Het schijnt trouwens veel voor te komen in families en onder ‘goede vriendinnen’. Hoger stijgen vanuit concurrentie-drift. Carrières zijn er zelfs op stukgelopen omdat fris gewassen lakens niet fris genoeg zouden hebben geroken.
En dan die afkeurende reacties over huishoudprestaties in verband met eetgewoontes en koken: de collega die een gebakken ei dat op de grond viel zes weken liet liggen, of de vriendin die precies wist hoe jij het allemaal met smoothies níet zo fout moest doen.
Ben je er klaar voor? De onthullingen stapelen zich op. Kopjes die nooit helemaal schoon waren ... Pannen ... Ach, hou toch op.
En eerlijk: wie zo dol is op een brandschoon huis, ziet vaak feilloos het stofje op andermans richel. Vroeger noemden ze dat de splinter in andermans oog wel zien maar de balk in eigen ogen niet.
Of, in de moderne versie: het stofje op hun richel wel heel goed zien, maar je eigen rommelkamer lekker overslaan.
Gelukkig komen de inspecterende Huishoud Heiligen tegenwoordig niet veel meer voor in de reclame op tv. Vroeger zag je ze vaker. Nu alleen nog in een enkele tv-reclame om samen op een balcon koffie te drinken — en dáár morsen ze nooit.